Alltid jäföra!!??

Satt idag och fundera på hur vi lär våra barn att jämföra sig med andra redan från tidig ålder, är själv ingen super mamma men försöker låta bli att jämföra men visst händer det.

Om någon sett filmen hoppa högst (eller längst) tror jag den heter av astrid lindgren så stämmer den in på oss människor så himla bra!
När våra barn föds så börjar det man jämför med varandra, och tex ser vem som har den största bebisen eller den längsta vilket plutt som sitter först eller står och går först.
Vilken av våra som kan säga första orden och så vidare.
SEn i små barns åldern skall dom fortsätta jämföras, med prata rent, lära sig läsa eller ja vad det nu kan vara (jag hatar sånt men även här har det hänt).

I skolan kommer det sen vem som är bäst i skolan på olika ämnen, vem som är bäst i en sport mmm!!
och nu i den åldern börjar dom jämföra mycket själva med som dom tagit efter av sina föräldrar, då är det dyrast kläder, resor längst bort, bäst på proven osv.
Detta jämförande fortsätter sen, ja många står säkert och jämför på återträffar i skolan vem som blev det bästa och tjänar så mycket det bara går, och har man hunnit fått barn så jämför dom säkert dom och ja då är cirkeln sluten.

Varför kan inte vi människor bara sluta och börja inse att alla är olika, endel kan prata flytande tidigt andra behöver längre tid på sig. Somliga stapplar fram på sina små ben vid 9 mån andra behöver bli 1,5 år innan, men vad spelar det hela för roll egentligen??
Alla normalt utvecklade barn lär sig det så småningom, känner ingen normalt utvecklad som bara ligger på mage vid tre år, vissa behöver bara tid.

Har själv haft helt olika barn en om gick vid 10mån var ingen höjdare han ramla in i allt.
Jag har en som lärde sig prata rent vid 7år, med hjälp av talped och föräldrars träning, men gud den ungen kan allt om allt.
Men alla mina stora barn pratar idag, går springer ja allt sånt som dom skall göra i den åldern.

Ja vad vill jag då ha sagt med allt det här, jo bara helt enkelt att låta bli att jämföra våra barn dom är ju alla olika och tur är väl det hur trist hade inte världen vari annars.
Och förhoppningsvis lär vi då våra barn att tycka om sig själva precis som dom är, och att dom är världsbäst på att vara just sig själva!!

ÄLSKAR ER MINA SMÅ; PRECIS SOM NI ÄR!!

Kommentarer
Postat av: LeeLoo

Så sant! Önskar att man kunde säga Good bye till avundsjukan. Men ibland tränger den sig på. Men önskar verkligen att jag kan få mitt barn att förstå att han är bäst på att vara sig själv & att man inte ska jämnföra sig. tack!

2009-02-08 @ 00:45:23
URL: http://leelooos.blogg.se/
Postat av: catti

håller med dig, dumt att jämföra, allt kommer sinsom tid

det skyddet kostade 495 men det fanns ett annat för 395 (var brunt) och sen var det 25% på det

2009-02-08 @ 07:40:25
URL: http://catti.blogg.se/
Postat av: nina

håller med fullständigt.

jag tycker att nu som vuxen kan jag jämföra ville och mig själv med andra utan att lägga någon värdering i det.

me det är nog klokt att sluta med det eftersom snart kommer ville förstå det och som barn är nog jämförelser endast av ondo.

jag minns att när ja var liten jämförde jag mig otroligt mkt med alla andra och måddeofta dåligt av dte. mamma sa jämt: "du ska inte hålla på å jämföra dej". men det gjorde jag ju ändå. hur ska vi göra för att barnen ska lägga ner det då?

2009-02-08 @ 10:16:58
URL: http://torrbollen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bra sagt, jag håller helt och fullt med. Snart bär det av till Stockholm, jag längtar redan till våran lilla tripp=D Hur galen blir resan den här gången!?

2009-02-08 @ 18:32:40
URL: http://[email protected]
Postat av: Linda

Å vad klokt sagt!! Har inte riktigt tänkt på det så mycket innan, men du har ju alldeles rätt!

Det är tråkigt att det ska vara sån jämförelse överallt....och det är ju som sagt ALLA som jämför sig. Vi vuxna med varandra, vi vuxna om våra barn, ungdomar om sig själva....

Ja, tänkt om man bara inte behövde jämföras hela tiden. Det skulle nog alla må bra av tror jag!

2009-02-10 @ 00:22:30
URL: http://lan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0